Otkazane predstave u periodu od 10.02.-16.02.2025

Poštovana publiko,
Obaveštavamo vas da se predstave Pozorišta mladih zakazane u periodu od 10. do 16. februara 2025. godine otkazuju zbog odluke većine zaposlenih u  Pozorištu mladih, Novi Sad da stupe u štrajk.
 
Saopštenje prenosimo u celosti:
Glumački ansambli beogradskih pozorišta - Narodnog pozorišta u Beogradu, Pozorišta Ateljea 212, Beogradskog dramskog pozorišta, Pozorišta „Boško Buha”, Malog pozorišta „Duško Radović”, Pozorišta na Terazijama, Jugoslovenskog dramskog pozorišta kao i Drama Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada, zaposleni Pozorišta mladih, Novi Sad, većina kolektiva Novosadskog pozorišta/Újvidéki Színház, ansambl Narodnog pozorišta Sombor i Narodnog pozorišta „Toša Jovanović” u Zrenjaninu jedinstveni su u stavu da je neophodno da obustave rad i uđu u sedmodnevni štrajk.

Po prvi put u istoriji srpskih pozorišta odlučujemo se na ovakav čin, prihvatajući poziv studenata na borbu za rad institucija i odgovoran odnos prema sopstvenoj delatnosti, svesni da već decenijama prisustvujemo urušavanju svih, pa i kulturnih institucija ovog društva. Studenti su nas podsetili na odgovornost i ohrabrili na samoorganizovanje kako bismo, unutar svojih struka i institucija u kojima radimo, započeli aktivno učešće u kreiranju boljeg društva.

Istovremeno, izražavamo punu solidarnost sa studentima i bezuslovno podržavamo sve njihove zahteve. Njihova borba za pravdu, bezbednost, pravo na slobodno izražavanje i dostojanstven život je borba svih nas. Pružamo apsolutnu podršku i svim građanima koji veruju da ova naša zemlja može biti srećnije i pravednije mesto. Znamo da je naša publika među njima.

Pozorište je živo samo onda kada je deo zajednice. Zato napuštamo scenu i pridružujemo se onima koji traže promenu.
Pozorište je mesto istine, slobode i empatije, a mesecima već, istina, sloboda i empatija stoje na blokadama fakulteta i protestima širom Srbije.

Otkazan “Vuk”, umesto “Suncokreta” - “Mačak u čizmama”

Predstava “Na vukovom tragu”, koja je danas – 6. februara, trebalo da bude izvedena, otkazuje se zbog bolesti učesnika predstave. Takođe zbog bolesti, 8. januara otkazujemo igranje predstave “Suncokreti”, umesto koje će biti izveden “Mačak u čizmama”. Hvala publici na razumevanju.

“Pazi šta želiš” pomereno za mart

Gostovanje predstave “Pazi šta želiš”, koje je bilo zakazano za 8. februar u našem pozorištu, otkazuje se zbog bolesti učesnika. Novi termin igranja je 4. mart. Hvala na razumevanju.

Otkazane predstave “Mačak u čizmama” i “Zločin i kazna”

 

Predstave “Mačak u čizmama” i “Zločin i kazna” zakazane za 01.02.2025. godine otkazuju se.

Kupljene karte publika može da vrati na blagajni pozorišta. 

Hvala na razumevanju.

 

Saopštenje povodom otkazivanja predstava:
 
"Poštovana publiko, dragi sugrađani,  
 
Pozorište mladih obaveštava javnost da predstave koje su zakazane za 1. februar 2025. godine "Mačak u čizmama” u 11.00 sati i "Zločin i kazna" u 20.00 sati, neće biti izvedene. Ovu odluku doneo je veći deo kolektiva Pozorišta mladih u znak solidarnosti sa studentima iz cele Srbije, koji će na dan kada Novi Sad slavi svoju nezavisnost, ponosno stajati na Mostu slobode braneći osnovne vrednosti društva u kojem želimo da živimo.  
 
Dok se na ulicama gaze i prebijaju naša deca, mi kao umetnici, građani i ljudi ne možemo i ne želimo da se pravimo da je sve u redu. Umetnost postoji da osvetli istinu, da postavlja pitanja i bude uz one koji se bore za pravdu. Zato u subotu ne možemo igrati predstave, jer se u atmosferi straha i nasilja ne osećamo bezbedno ni u našem pozorištu.  
 
Svoju apsolutnu podršku dajemo mladima koji stoje na mostu, simbolu slobode, i poručujemo im: "Niste sami!"  
 
Veći deo kolektiva Pozorišta mladih Novi Sad

Otkazani “Hajduci” i “Dok te ja hranim i oblačim”

Predstave "Hajduci", koja je trebalo da bude izvedena 25. januara, i "Dok te ja hranim i oblačim", koja je trebalo da se igra 26. januara, otkazuju se zbog bolesti učesnika. Kupljene karte publika može da vrati na blagajni pozorišta. Hvala na razumevanju.

Otkazana predstava "Zločin i kazna"

Zbog dana žalosti, koji je danas, 22. januara, proglašen u našoj zemlji, a povodom stradanja osam korisnika Doma za stare u Barajevu, otkazujemo večerašnju predstavu "Zločin i kazna". Karte se mogu vratiti na blagajni našeg pozorišta.

Novosadske pozorišne igre 2025: Na krilima pozorišta - od Kanade do Bugarske

Prolećnog meseca maja, kome idemo u susret, na naše 4. Novosadske pozorišne – Međunarodni festival profesionalnih pozorišta za decu i mlade, stiže 11 predstava. Gledaćemo ostvarenja umetnika iz Kanade, Bugarske, Španije, Hrvatske, Slovenije, Francuske, Češke i Srbije.

Selekcija četvrtog međunarodnog festivala profesionalnih pozorišta za decu i mlade
"Novosadske pozorišne igre"
od 7. do 11. maja.2025. godine

Pozorište „La Fille Du Laitier“, Montreal, Kvebek, Kanada
TIHI MAGBET
Autor: Mari Elen Belanže i Džon Laklan Stjuart, inspirisano Magbetom
Režija: Mari Elen Belanže i Džon Laklan Stjuart

Pozorište „La Neige sur les cils “, Nant, Francuska
NE ČEKAJ ME
Autor: Vera Rozanova
Režija: Vera Rozanova

Državno lutkarsko pozorište Stara Zagora, Bugarska
LENČINA TAJNA
Autor: Mikael Ende
Režija Elica Petkova

Pozorište „Alfa“, Plzen, Češka
PUTOVANjE DOBROGA HANSA BOMA KROZ EVROPU
Autor: Tomša Legierski, Petra Kosova
Režija: Tomša Legierski

Gradsko kazalište lutaka Rijeka, Hrvatska
AVANTURE MALOGA JUJU
Autor: Ivana Đula i Milica Sinkauz
Režija: Renata Karola Gatika

Kuskus Institut, Art produkcija, Ljubljana, Slovenija
BLUP
Autor: Peter Kus
Režija: Peter Kus, Filip Šebšajovič, Gašper Lovrec

Malo pozorište „Duško Radović“, Beograd, Srbija
SJAJ ZVEZDA NA PLAFONU
Autor: Juhana Tide/ Tijana Grumić
Režija. Damjan Kecojević

Kazalište lutaka Zadar, Hrvatska
MISTO DI RASTE LAVANDULILILI
Autor: Patrik Gregurec
Režija: Vanja Jovanović


Lutkarsko pozorište Ostrava, Češka
PILOT I MALI PRINC
Autor: Peter Sis, Antoan de Sent Egziperi, Jakub Maksimov
Režija: Jakub Maksimov

Pozorište „Trukitrek“, Sitadela de Menorka, Balearska ostrva, Španija
KLIK
Autor: Josep Piris, Lu Pulici
Režija: Josep Piris

Teatro „Plus“, Hihon, Španija
PAN
Autor: Olga Zečeva
Režija: Olga Zečeva, Alek Ćurčić

Selektor i direktor Međunarodnog festivala profesionalnih pozorišta za decu i mlade "Novosadske pozorišne igre" je Aleksandar Ćurčić.

Hajduci se sastaju i rastaju, samo su nasilje i zabava večni

“Hajduci se sastaju i rastaju, samo su nasilje i zabava večni”, naslov je kritike koju je povodom naših “Hajduka” napisala Divna Stojnov. Kritika je objavljena u okviru “Kritičarskog karavana”, projekta Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa, nastalog 2014. godine uz podršku Ministarstva kulture i informisanja s ciljem ostvarivanja relevantne i kontinuirane kritičke analize i evaluacije pozorišnih predstava rađenih van Beograda.

Stojanov, između ostalog, kaže da su “Nestašluci Nušićevih junaka dobro kontrastrirani sa sadašnjim đacima i nasiljem koje čine.” Dodaje da se “Povlači fina paralela između dva vremena iz koje, osim očiglednih zaključaka o promeni vrednosti, može da proistekne misao da je prestupništvo i neposlušnost mladih oduvek postojalo i da se može prevazići u svakom vremenu.”, što je, dodaje kritičarka, ohrabrujuća ideja!

Stojanov posebno ističe glumicu Slavicu Vučetić, kod koje prepoznaje gradaciju i razvoj karaktera, te verbalnu ekspresivnost Marije Radovanov i Saše Latinovića, a kao naročito dobar segment predstave navodi korišćenje slenga koji danas koriste mladi, čija je upotreba na sceni, primećuje autorka kritike, nailazila na ovacije među tinejdžerskom publikom. Cela kritika može se pročitati ovde:

https://www.kriticarskikaravan.org/hajduci-se-sastaju-i-rastaju-samo-su-nasilje-i-zabava-vecni/bclid=IwY2xjawHoycBleHRuA2FlbQIxMQABHTmYM8OX7Sn1Hv1W242DJulEfzV2ZQRK5EF3RHZfMkkb0OncEStnGYKYUg_aem_xybhtMs1N2GG60uChTwX6A “Hajduci” su ponovo na repertoaru 25. i 31. januara.

Foto: S. Doroški

Ko čelindžuje, ko se fleksa, ko je giga čed...

Nedeljnik "Nin" donosi prikaz naših "Hajduka". Urednica kulturne rubrike tog lista Tanja Nježić ističe razigrani ritam predstave, duhovite valere između kojih se prepliću očaj i bespomoćnost profesora - s jedne strane, a istovremeno i surovost i izgubljenost đaka i njihovih roditelja - s druge. Rečenica koja bolno tačno opisuje - ne samo - ono što gledamo u ovoj predstavi, već i ono što dugo živimo u stvarnom životu...

https://www.nin.rs/kultura/vesti/64755/predstava-hajduci-u-novosadskom-pozoristu-mladih

Januarskih 12 razloga za susret

Svaki naš napor, trud i rad, svaka naša nada, traže neko vreme i posvećenost. Razgovor, prijateljstvo, stvaranje predstave, takođe zahtevaju određeno vreme. I susret s drugim čovekom – traži isto – vreme i posvećenost. Mi smo u januaru pomno isplanirali 12 razloga za susrete sa vama, kao simbol svakog od predstojećih 12 meseci. Prvi konkretan pozorišni korak u novoj, 2025. godini, načinićemo 18. januara. I to odmah udarnički: ujutro igramo “Kako je otkriveno letenje”, a uveče “Dok te ja hranim i oblačim”. Do kraja meseca igraćemo sve naše najnovije predstave, od “Hajduka”, i “Crvenkape” do “Ksenije i Lovca” i “Zločina i kazne”, a igraćemo, takođe, i neke stare - “Na vukovom tragu”, “Ježića Žožoa”, “Mačka u čizmama”, “Uspavanu lepoticu”.

PREUZMITE JANUARSKI REPERTOAR

Zašto treba videti naše “Hajduke”?

Svet za nas”, specijalizovnai sajt za roditeljstvo, objavio je intervju sa Oljom Đorđević, rediteljkom naših “Hajduka”. U razgovoru sa novinarkom Jelenom Anušić sagledani su svi važni segmenti predstave koji se temelje na ključnim temama koje su bile u fokusu ekipe predstave - vršnjačkom nasilju i raskoraku između generacija. Da li smo kao društvo napravili grešku u odgajanju novih generacija, pitanje je koje često i sami sebi postavljamo, a neki od obrisa odgovora na to pitanje svakako se kriju u stalnom preispitivanju sopstvenih stavova i limita. Evo jednog takvog koji vredi da se pročita:

https://svetzanas.rs/skibidi-hajduci-rediteljke-olje-dordevic-danas-hajduci-nisu-na-planini-vec-na-fakultetima/

Dok odlazi stara i kuca Nova godina

U prvoj polovini ove sezone bili smo jako vredni: imali smo uspešne premijere i pune sale, dirljive susrete s kolegama po celom regionu, odakle smo doneli priličan broj nagrada s festivala. Ali ipak najveći uspeh kojim se dičimo na kraju i ove godine je to što smo ostali ljudi.

Igrajući za vas, draga publiko, pokušavamo da razumemo, i vas, i nas, i ovaj današnji svet. Pokušavamo da proniknemo u ljudsku dušu, u čoveka, njegove potrebe i dela, u svu njegovu kompleksnost u svakom smislu. O tome razmišljamo i na izmaku stare i pragu Nove godine.

Hvala što se i u ovoj koja ističe, u svakom trenutku, bili uz nas. Hvala studentima, srednjoškolcima, majušnoj deci, i uopšte svoj našoj publici, koja redovno dolazi na naše predstave i tako čini da naše Pozorište mladih bude mera pristojnosti i bolje budućnosti za sve nas.

Srećni vam božićni i novogodišnji praznici.

Kolektiv Pozorišta mladih

Novi broj za rezervacije

Zbog kvara na broju telefona, na koji su se do sada mogle rezervisati karte, otvorili smo drugu telefonsku liniju na koju će publika narednih dana moći da ih rezerviše. Novi broj telefona za rezervacije je: 064 6592079. Takođe iznimno, blagajna našeg pozorišta će 19. decembra, umesto uobičajenog vremena, radiće od 14 do 20 sati. Hvala na razumevanju.

Foto: Milan Milojić

Novogodišnje predstave i Deda Mraz

I ove godine u drugoj polovini decembra počinjemo serijal naših novogodišnjih predstava. Otvaramo ga 21. decembra, a do kraja poslednjeg ovogodišnjeg meseca, gotovo svakodnevno će se naši glumci uveseljavati najmlađe. Posle svake predstave rezervisano je vreme za najvažniju decembarsku ličnost svih vremena - Deda Mraza. Ne samo da će deca uživati u novogodišnjoj atmosferi, koju će im prirediti naši izvanredni glumci, već će nakon svake novogodišnje predstave moći i da se fotografišu sa zajedničkim dekom sve dece sveta. Svi detalji o igranjima nalaze se na sajtu našeg pozorišta, u delu - repertoar.

Neda Danilović, o našem dibidus skibidi životu

Naša Neda Danilović prava je hajdučica, Čučuk Stana bi bila ponosna na nju, baš kao što smo i mi. Ne samo da je maestralna u ulozi direktorice škole u našoj najnovijoj predstavi – dibidus skibidi “Hajducima” - po Branislavu Nušiću i u režiji Olje Đorđević, već je bila maestralna i na RTV Vojvodine, gde je precizno govorila o tome gde smo kao društvo pogrešili da se danas toliko ne razumemo, da ne razumemo šta bi pristojan život morao da podrazumeva, zbog čega temeljno, ali brzim korakom, moramo da rešavamo razne rebuse, između ostalih i enigme silnog vršnjačkog nasilja po školama. Danilović je gostovala u emisiji “Vreme je za RTV”, a evo šta je rekla u razgovoru sa novinarkom Eržikom Pap Reljin:

https://www.youtube.com/watch?v=jCa8up08IDk

Moramo se upoznati da bismo se razumeli

Naša Slavica Vučetić igra nastavnicu u Nušićevim “Hajducima”, čiju smo premijeru, u režiji Olje Đorđević, imali ovih dana. Srca su nam stajala uz nju – tu Slavičinu nastavnicu i na momente smo hteli iz sveg glasa da viknemo: “Pravda za nastavnicu!” Čini nam se da sada nekako bolje razumemo prosvetne radnike, razumemo kroz šta prolaze i da nije lako boriti se s tekovinama urušenog školskog sistema. O premijeri naših skibidi “Hajduka”, tome ko su hajduci danas, kako ih prepoznajemo, te kakvim jezikom govore, Slavica je govorila u “Jutru” Euro Newsa. Evo šta je rekla u razgovoru sa novinarkom Lanom Nanovski:

https://www.euronews.rs/kultura/aktuelno-iz-kulture/149314/nusicevi-hajduci-za-tiktok-generaciju-zasto-ce-publika-nove-predstave-pozorista-mladih-uz-kartu-dobijati-i-recnik/vest

Skibidi “Hajduci” - premijerno 13. decembra

Neki novi, potpuno drugačiji - skibidi “Hajduci”, po motivima istoimenog romana Branislava Nušića, premijerno će biti izvedeni na Velikoj sceni našeg pozorišta 13. decembra, od 19 sati. Predstava istražuje nepremostive razlike između Nušićeve generacije i ove nove, uz pitanje - gde smo kao društvo pogrešili? U hajdučkom timu rediteljke Olje Đorđević, koja je i adaptirala roman, su glumci: Slavica Vučetić, Marija Radovanov, Neda Danilović, Jelica Gligorin, Ivan Đurić, Saša Latinović, Slobodan Ninković, Aleksa Ilić, Aleksandar Milković i Uroš Lazović. Scenografkinja je bila Marija Kalabić, kostimografkinja Milica Grbić Komazec a kompozitorka Irena Popović Dragović. Scenski pokret osmislila je Andrea Kulešević, a Ratko Jerković je dizajnirao svetlo.

“Vi ćete se potpisivati prstom, deco...”

Reč rediteljke Olje Đorđević: “Kada smo se odlučili za postavljanje “Hajduka” Branislava Nušića, želeli smo da istražimo šta ovaj klasik može da znači današnjim generacijama, posebno onima koje odrastaju u vremenu gde su izazovi mladosti, prijateljstva i morala postavljeni na potpuno drugačijim osnovama. Naša priča smeštena je u jednu školu, suočenu sa ozbiljnim problemom vršnjačkog nasilja. Sukobi među decom postaju povod za rad na ovom komadu, kao deo pokušaja da se kroz zajednički rad pronađe most između onih koji su bili na suprotnim stranama.

FOTKA_1_Olja_Đorđević.jpg

Rad na predstavi postavlja pitanje: šta znači biti "hajduk" u današnjem svetu? Nušićevi hajduci su bili nestašni dečaci, simbol bezbrižnosti, drugarstva i mladalačkog prkosa. S druge strane, današnja deca često žive pod pritiskom društva, tehnologije, pa čak i sopstvenih vršnjaka. Njihova „hajdučija“ često se ispoljava kroz bes, otuđenost ili nasilje, a ponekad i kroz borbu za mesto u svetu koji im nije pružio sigurne temelje.

Predstava istražuje nepremostive razlike između Nušićeve generacije i ove nove, uz pitanje: gde smo kao društvo pogrešili? Da li smo stvorili svet u kome mladi ne pronalaze vrednosti zajedništva i solidarnosti? Pozivamo vas da pogledate ovu priču kroz oči današnje dece i zapitate se – kuda idu nove generacije? Hoće li pronaći svoj put u ovom haotičnom svetu? Na nama odraslima je da im ponudimo odgovore, ili makar podršku u traženju.”

P. S. Ovu „reč reditelja“ je, kao i mnoštvo školskih zadataka, u celosti napisao - ChatGPT.

Džaba se krstite...

Glumac Aleksandar Milković: “Već sama sintagma - skibidi “Hajduci” - govori da će se radnja biti malo drugačije nego što je to u klasiku naše (s razlogom) dugogodišnje lektire. Ono što Olja Đorđević pokušava da uradi u ovom (osavremenjenom) tumačenju Nušićevog dela jeste da nam pokaže kako današnji đaci doživljavaju ovo delo. Ne samo da li razumeju likove, radnju, temu i ideju, već da li razumeju šta reči znače? Na kraju krajeva – da li neki od njih uopšte i znaju da tečno čitaju? Tako jezik kao sredstvo postaje jako bitan faktor ove predstave. Tinejdžeri ne znaju šta je zejtin, baš kao što ni “odrasli” ne znaju šta znači “skibidi”. Ali ono što ovde jeste značajno jeste – govorimo li o istim stvarima iako se ne razumemo?

FOTKA_2_Aleksandar_Milković.jpg

Uvek postoje neki hajduci. Neka grupa đaka, školaraca, tinejdžera koja ima svoja pravila, koja govori i ponaša se na određeni način. U Nušićevo ili u “ovo naše” vreme. Rediteljka pokušava da kroz Nušićev tekst ispriča priču o vršnjačkom nasilju. Pored sve veće funkcionalne nepismenosti, još jedan gorući problem našeg obrazovanja. Tako je lik koji ja tumačim, lik Čede Brbe, u našoj varijanti tinejdžer koji svoje mesto vođe u grupi zaslužuje materijalnim statusom svojih roditelja, velikim brojem pratilaca na društvenim mrežama i trendu da se bude popularan. Iako ovaj opis deluje da nema veze s Nušićem, ovaj lik je - suštinski – isti: on je kukavica koja koristi druge da bi bio glavni. Činjenica da to radi zbog pregleda na TikToku ne čini ga zato manje opasnim. Naša publika treba da prepozna model ponašanja koji je uvek isti, jer se ljudi ne menjaju brzinom kojom se menja jezik. Treba, takođe, da u svom okruženju prepoznaju ko je nasilnik, ko žrtva, a ko saučesnik svojim (ne)činjenjem.”

Glumac Uroš Lazović: “Nušićevi “Hajduci”, ugledajući se na hrabre junake opevane u pesmama, prate razmetljivog i problematičmog vođu Čedu Brbu. Naši savremeni hajduci rade identičnu stvar. Ugledajući se na svoje pesme i uzore, oni prate svog harambašu, Vuka. Uz to, mlade hajduke obe ere povezuje i motiv: svi su vođeni strahom da pred tim društvenim vrednostima ne ispadnu kukavice. Iako je borba protiv ovih strahova svevremena, ključna razlika leži u pitanju koje nam savremeni “Hajduci” postavljaju: koje su to vrednosti i ko su uzori kojima se deca, a i odrasli, danas dive?

FOTKA_3_Uroš_Lazović.jpg

Svako od naših hajduka prikazuje tu borbu za pažnju i prihvaćenost. Dečak koga tumačim, Komnen Babić, predstavlja jednog od tih harambašinih sledbenika. Njemu je, kao i većini, glavno uklopiti se, biti “čed, sigma ili čil gaj”, bez obzira na to preko čijih suza će se taj status steći.

“Hajduci” su mi višestruko značajni. Ova predstava je moj prvi pozorišni angažman, koji mi je doneo mnogo smeha i slobode, velikim delom zahvaljujući kolegama koje su mi davale jak vetar u leđa. Imali smo momente kada se gušimo od smeha učeći sleng alfa hajduka i trudeći se da kroz njihove oči čitamo Nušića. U suprotnosti s tim, gledajući svojim očima, već se ozbiljno suočavamo s posledicama odrastanja uz ovakve uzore. Zato najjači utisak ostavlja zapitanost: ko će biti “hajduci” sutrašnjice?”

Glumica Marija Radovanov: “Gradeći lik Staše, morala sam da pobegnem od floskule "ova današnja omladina..." i zavirim ispod Tik-tok trendova i - nama odraslima - neobjašnjivo pogrešno postavljenih prioriteta. Činjenica je da je ovaj period odrastanja strašan i da svako kroz njega prolazi s mehanizmima koji su mu dostupni.

FOTKA_4_Marija_Radovanov.jpg

Ako se zgražavamo, hajde da se pogledamo u ogledalo - ovaj svet smo mi za njih napravili. Staša bi jednog dana postala rijaliti zvezda, ali volim da mislim da su dogođaji iz ove predstave pokrenuli neki točkić u toj glavi i da je jedna nastavnica postala novi uzor.”

Glumac Slobodan Ninković: “Izgleda da je imperativ današnje dece da budu popularni ili bar da ne odskaču previše od ostalih svojih vršnjaka. Zato i snimaju različite video snimke, često i ponižavajuće, kače ih po društvenim mrežama, ne bi li stekli neku popularnost, ne vodeći računa o posledicama.

FOTKA_5_Slobodan_Ninković.jpg

Ili kao lik koji igram - Stanko Jovanović, iliti Žika Dronja, koji se priklanja problematičnoj grupi vršnjaka ne bi li stekao popularnost ili izbegao mogućnost da bude targetiran i maltretiran. Zato i pristaje na sitna poniženja, podsmeh i poneko maltretiranje pa čak i na maltretiranje drugih. Nadam se da će neki Stanko Jovanovići iz publike to videti, prepoznati, uvideti besmisao i okrutnost toga i možda se diskretno udaljiti od takve grupe i stati na onu drugu stranu - stranu slabijih i ugnjetavanih. Možda. Ostaje nam da se nadamo.”

Glumac Ivan Đurić: “Veljko Marić/Mile Vrabac je tinejdžer, koji baulja i ćarlija onako kako ga čopor kome pripada, ponese. Jedini cilj koji imaju pred sobom je da se zabave, bez ikakve odgovornosti i razmišljanja o posledicama. Kajanje, griža savesti se katkad i jave, ali kratko traju i brzo blede, oslobađajući prostor za nove bezglave avanture.”

FOTKA_6_Ivan_Đurić.jpg

Glumac Aleksa Ilić: “Lik kog ja igram se zove Novak i sigurno je neko koga ste sreli u životu. Možda je vaš poznanik, brat ili čak i sin. Novak je u duši dobro dete, koje želi da bude prihvaćen jer veruje da možda nije dovoljno zanimljiv. Time se priključuje ekipi "bully"-ja u nadi da će se tako i popeti uz društvenu lestvicu. Deca u tom periodu života uglavnom traže sebe kroz druge ljude. Kradu imidž, ponašanje, stajling, u nadi da će biti "svoji", ali upravo tako gube svoj individualitet.”

FOTKA_7_Aleksa_Ilić.jpg

Saša Latinović: “Stanoje je lepo vaspitano, mirno i povučeno dete. Vredno uči, uspešan je u izvršavanju školskih zadataka i zato ga nastavnici favorizuju, ali je to smetnja njegovim "poznanicima" iz razreda. Sa svojim vršnjacima on nema mnogo zajedničkog. Svaki njegov potez, pokret ili izgovorena rečenica, povod su im za izrugivanje. On je za njih nadobudni klinac, kamenčić u cipeli i laka meta njihovoj potrebi za dokazivanjem svoje moći. Stanoja je lako zadirkivati, provocirati, ismevati, pa čak i maltretirati. On se povlači, sklanja, izbegava ih. Kada ima priliku, on se i brani, ali svaka njegova ofanziva razbuktava njihov odgovor.

FOTKA_8_Saša_Latinović.jpg

Šta je rešenje? Ne znam. Grupa je uvek dominantnija od pojedinca. Da li je poželjno ukopiti se? Da li je to u ovakvoj situaciji moguće? Stanojevo je da izdrži, da ima "sreće" da ga ne povrede previše i da svoje mesto i svoju grupu pronađe na drugom mestu.”

Pravda za nastavnike...

Glumica Slavica Vučetić: ”Naši "Hajduci" komuniciraju s publikom na dva nivoa: na onom prvom, nušićevskom, oslikavajući ključne delove romana i dogodovština grupe dečaka s kraja 19.veka, i na onom drugom, kroz koji se publika suočava sa slikom i prilikom današnjih "nestašluka".

FOTKA_9_Slavica_Vučetić.jpg

Igram nastavnicu Biljanu Ogrizović, koja je, sticajem okolnosti, primorana da s grupom đaka napravi predstavu "Hajduci", kao vrstu kazneno-popravne mere zbog nasilja u kojem su đaci učestvovali. Ova pozicija dovodi nastavnicu u niz komičnih situacija koje vremenom postaju sve ozbiljnije. Kroz njen lik, požrtvovanost, strpljenje, kompromise koje je prinuđena da napravi, kao i mnogi prosvetni radnici današnjice, postavljamo pitanje koje su granice ljudske trpeljivosti i dostojanstva. Koliko treba da gaziš jedno čestito i vaspitano ljudsko biće, stručnog i posvećenog čoveka da bi mu smrvio i trunku dostojanstva i naterao ga da digne ruke od svega. Biljana Ogrizović ne diže ruke, to jest, ne odustaje od svojih načela i uverenja, ona odlazi. Kao što odlaze mnogi kvalitetni (mladi) ljudi. I kao što će odlaziti, ukoliko kao društvo ne stanemo na put korupciji, kiču i nemoralu.”

Glumica Neda Danilović (igra direktorku škole): “U okruženju neadekvatnih uzora, deca su prinuđena da se okrenu ličnosti jačeg. U kući ih odgajaju roditelji, uplašeni za sopstvenu egzistenciju, uplašeni figurom direktora, kome niko ništa ne može. U školi ih dočekuju obespravljeni nastavnici, takođe uplašeni nadređenim nivoima, a uplašeni i roditeljskim autoritetima, kojima – takođe - niko ništa ne može.

FOTKA_10_Neda_Danilović.jpg

Naizgled, svima su vezane ruke i svi su u mat poziciji. Deca bivaju ostavljena na milost i nemilost slučajnoj socijalizaciji, realnoj ili virtualnoj. Biraju da budu maltretirani, ili da maltretiraju, a realno, ko će izabrati prvo? Optužujemo društvene mreže i igrice za nedostatak njihove empatije, nespremni da se pogledamo i priznamo koliko smo zarad sopstvenog komfora žrtvovali slobodu. A deca to osete. Tako, lupajući glavu o činjenice, nekako mi je promakla nepoznata o mogućnosti njihovog crvenog šamara. Dobrodošao. Možda nam pomogne i oko umivanja s početka ove moje priče.”

Glumica Jelica Gligorin: “Lektira! Ja mislim da nema generacije koja se nije borila s lektirom, ali mi se čini da je novim generacijama to još veći izazov. Toliko su zatrpani raznim sadržajima koje nudi nova tehnologija, da je sve teže dopreti do njih knjigom, što ne znači da treba i odustati. Rešenje nemam i rešenje nije ni ova predstava. To govorim zbog onih koji su se ponadali da neće morati da čitaju "Hajduke" ako budu gledali našu predstavu. Problem je mnogo dublji, pa time i rešenje teže.

FOTKA_11_Jelica_Gligorin.jpg

Naši "Hajduci" će neke probleme sigurno osvetliti i staviti znak usklika na stvari za koje znamo da postoje, ali nismo baš svesni njihove težine. Ono što ja znam je da su deca pametna i da ih treba učiti da misle, a se može postići samo ako steknu što više znanja i budu podstaknuta pravim stvarima. Da nisu samo deca problem, jasno pokazuje i lik koji ja tumačim, a to je problematična mama! Rediteljka Olja Đordević je pronašla pravi način da natera i mlađu, i stariju generaciju da još jednom dobro razmisle o svemu.”

REČNIK SKIBIDI HAJDUKA

Skibidi – već prva reč u ovom rečniku nema precizno značenje. Može da znači glup, loš ili lažan, zavisno od konteksta. Reč je prvi upotrebio Aleksej Gerasimov u seriji video animacija na svom Jutjub kanalu.
Brejnrotovan (eng. brainrot) - žargonski izraz za opisivanje efekta konzumiranja velikih količina internet sadržaja, u bukvalnom prevodu „trulež mozga“
Sigma – žargonski izraz kojim se označava neko ko je dominantni vođa u društvu ili neko ko je popularan i poštovan među vršnjacima
Gjat – (eng.gyatt) Reč koja se koristi kao uzvik kad se vidi ženska osoba sa izraženom zadnjicom.

FOTKA_12.jpg

Fleksati se (eng. flex) – praviti se važan, folirati se
Krindž– (eng.cringe) sramota, blam, kada je ponašanje tako neuobičajeno i neprihvatljivo da je posmatrača zbog toga sramota i oseća se neprijatno.
Aura – gubiti ili dobijati “aura poene” označava rangiranje nečije popularnosti, uglavnom na društvenim mrežama.
Fort – skraćenica od Fortnajt (eng. Fortnite), popularna video igra
WTF – skraćeni oblik izraza What the fuck?! kojim se izražava čuđenje, zapanjenost
Tićulica Džouns – izraz nastao igrom reči „ti“ i „ćutiš“, značenje reči Džouns još uvek je nejasno. Izraz se koristi za ućutkavanje sagovornika.
Najjače - ne odnosi se na nešto dobro i pohvalno, kako bi se u prvi mah pomislilo. Kad tinejdžer jedan drugom kaže „Najjače!“, to često znači da mu ne veruje u neku priču.
Nou kep (eng. no cap) - "bez laži" ili "zaista". Poreklo termina je neizvesno, ali se veruje da je nastao u hip-hop kulturi.
Riz (eng. rizz) – skraćenica od „harizma“, izgovara se „Riiiiiiiiiz“. Termin je pronašao put u tinejdžerskom slengu preko TikToka i drugih društvenih medija.
Delulu (eng. Delusional) – označava nekog ko je u zabludi
Brol Stars (eng. Brawl Stars) – naziv popularne video igrice
Kidare (eng. kid) – mlađi tinejdžeri, klinci
Giga čed (eng. Giga Chad) – pojam atraktivnog, pravog muškarca
Pes (eng. pass) – proći, odbiti nešto
Targetovati (eng. target) – ciljati, nameračiti se na neku osobu
NPC - skraćeni oblik engleskog izraza non-playable character koji označava lika u video igrici koji nije pod kontrolom igrača.
Rešiti nekog – ostaviti bez teksta, pobediti
Vibaksi (eng. V-Bucks) – virtuelna valuta u video igri Fortnajt kojom se kupuju predmeti i oružje

FOTKA_13.jpg

Skem (eng. scam) - prevara
Kilati (eng. kill) – ubiti
Sponati se(eng.to spawn) – pojaviti se negde u igrici
Kempati se (eng. Camp) – zadržati se ili sakriti negde u igrici
Pikeks (eng. pickaxe) – pijuk, popularno oružje u Fortnajtu
Mjuing (eng.mewing) – Tehnika držanja jezika pomoću koje vilica izgleda zategnutije, popularna na društvenim mrežama
Bajtati (eng. bite) - ugristi
Asistovati (eng. to assist) - pomoći
AFK – skraćeni oblik engleskog izraza away from keyboard koji označava da je izgrač privremeno napustio igru i da će biti udaljen od svog računara ili konzole
Dogvoter (eng. Dogwater) -je žargonski izraz koji znači „izuzetno loš“ ili „smeće“. Koristi se da se kaže da je neko (ili nešto) loš, obično u vezi sa video igrama.
Nik (eng. nick) - nadimak
Skipati (eng. skip) - preskočiti
Tretovati (eng. threat)- pretiti
Banovati (eng. ban) - zabraniti
Kikati (eng. kick) - udariti
Baket (eng. bucket) - kofa
Protektati (eng. protect) – zaštititi
Mjuing (eng.mewing) – Tehnika držanja jezika pomoću koje vilica izgleda zategnutije, popularna na društvenim mrežama

FOTKA_14.jpg

Tigar Oskar (eng. Tiger Oscar) – popularni lik iz video igre Fortnajt
Ritritovati se (eng. retreat) – povući se, odstupiti
Džampnuti (eng. jump) – skočiti
Manga kerektr (eng. Manga Character) – lik iz popularnih japanskih stripova
Trovati (eng. throw) - baciti
Invajtati (eng. invite) – pozvati
Speksovi (eng. spectators) – posmatrači, gledaoci
Beta (eng. beta) – žargonska uvreda koja se odnosi na nekoga ko je pasivan, podređen, slabiji od drugih.
Čelendžovati (eng. challenge) – izazvati
Forgotati (eng. forgot) - zaboraviti
Betl (eng. battle) -boj, bitka, sukob, obračun.
Driftati (eng. drift) – pomerati se ili pomeriti nekoga, nešto
Drop šotovati (eng. drop shot) – brzo se spustiti na zemlju ili čučnuti tokom igre kako bi se izbegao udarac protivnika ili da bi se iznenadio promenom položaja. To je popularan potez u borbenim igrama.
Klač (eng. clutch) – žargonski izraz za nešto izuzetno dobro i korisno ili upravo ono što je potrebno u nekoj situaciji. U industriji igara izraz opisuje sposobnost igrača da prevazilazi izazovne situacije i izlazi kao pobednik.
Kenselovati (eng. cancel) – otkazati, odložiti za kasnije.
Nodati (eng. nod) – potvrdno klimati glavom
Ounovati (eng. own) – postati vlasnik nečega

Fotografije iz predstave: S. Doroški
Portret Olje Đorđević: S. Miletić

“Dnevnikova” svetla na Pozorište mladih

Dugogodišnja saradnja novinara kulturne rubrike "Dnevnika" i našeg pozorišta ozvaničena je danas sporazumom o nastavku te saradnje i u budućnosti. Sporazum su između naše dve kuće potpisali v. d. direktora Pozorišta mladih Aleksandar Ćurčić i izvršna direktorka “Dnevnika” Snežana Milanović.

„Posebno nam je zadovoljstvo što proširujemo partnerstvo sa Pozorištem mladih, insistucijom koja duže od devet decenija posvećeno brine o kulturnom obrazovanju najmlađih generacija, i rad”, stoji u “Dnevnikovom” saopštenju.

Ovaj sporazum, koji je potopisan u prostorijama “Dnevnika”, predviđa međusobnu promociju i podršku, a ideja mu je da se pažnja javnosti još više usmeri na vidljivost onoga što se radi u Pozorištu mladih.

“Dnevnik” je u svim svojim rubrikama primernim za to, od kulture, nedeljnog broja, TV dodatka do Novosadske hronike godinama unazad tematizovao sve ono što se dešava u našoj pozorišnoj kući. U tome posebno hvala novinarki kulturne rubrike Nataši Pejčić, potom nekadašnjoj urednici Novosadske hronike Saški Brzak, uredniku kulture i nedeljnog izdanja “Dnevnika” Miroslavu Stajiću i nekadašnjoj urednici “TV dodatka” - a danas izvršnoj urednici “Dnevnika” Snežani Milanović.

Vraćanje karata - do 16. decembra

Publika koja je kupila karte za predstave, koje su zbog tragičnog događaja od 1. novembra, bile otkazane, može ih vratiti na blagajni našeg pozorišta u Ignjata Pavlasa 4, gde će joj biti vraćen novac. Karte je moguće vratiti - najkasnije - do 16. decembra

Blagajna radi:
Radnim danima od 10 do 20 sati
Vikendom od 10 do 13 sati
Ponedeljak je neradni dan za naše pozorište.

Našoj Vidi Jovanović nagrada za doprinos lutkarstvu

Glumica u penziji, naša Vidosava Vida Jovanović, dobitnica je nagrade “Boško Zeković", koja se dodeljuje za doprinos lutkarstvu. Nagrada joj je uručena 4. decembra u Subotici, na kraju 55. Susreta lutkarskih pozorišta Srbije.

U obrazloženju za nagradu, za koju su je nominovala dva njena teatra - Pozorište mladih i Dečje pozorište Subotica, između ostalog stoji da je glumica Jovanović svoju profesionalnu karijeru počela sedamdesetih godina prošlog veka u Dečjem pozorištu/ Gyermekszinhaz u Subotici.

“Talentovana kao dramska glumica, prelepog glasa i pokreta na sceni, bivša atletičarka, zavolela je lutku kao savršeno izražajno sredstvo.”, navodi se u obrazloženju.

Neke od predstava u kojima je Jovanović igrala su: “Klikeraši”, “Điha, điha”, “Kurirska bajka”, “Susret”, “Kuckava bajka”, “Tetka Magda”, “Ne okreći se, sine”, “Baja i drugovi”, “Dva vedra vode”, “Nevidljiva ptica”, “Plavi Petar”, “Nasmejani snovi”, “Divojke sa šora”, “Trapavi zmaj”, “Cvet oluje”, “Pametnjakovica”, “Izlozi velegrada”, “Guliver u zemlji lutaka”, “Bukvar grad”, “Nema leba bez motike”...

Vidosava_Jovanović_u_Subotici_2.jpg

Od nagrada koje je dobila, izdvajaju se ona sa Šibenskog festivala i nagrada za izuzetan doprinos kulturi, koju joj dodelila Kulturno-prosvetna zajednica Subotice.

Svoju glumačku karijeru, Jovanovič je od 1988. godine nastavila u Novom Sadu, u Pozorištu mladih. Igrala je u predstavama “Hamlet”, “Bombardovali smo Nju Hejven”, “Smrtonosna motoristika”, “Leva guska”, “Radoznalo slonče”, “More - more”, “Zlatna Ribica”, “Snežana i sedam patuljaka”, “Ružne reči” i drugima.

Pamtimo je i kao sjajnog Gonza u crtanom filmu "Mapet bebe", potom kao Vilmu u "Flinstonsima", te kao Kaspera u istoimenom crtaću, ali i iz lutkarske TV serije "Lutkomendija".

Za Vidosavu kolege kažu da je kao glumica bila stroga, posvećena i profesionalna. Svih njih se setila na dodeli nagrade, pomenuvši ih poimence. Govor je, umesto, nje pročitala njena kćerka Lola Živanov, a zašto - može se saznati u priči koju je nedavno ispričala za portal Moj Novi Sad.

https://www.mojnovisad.com/moj-grad/novosadjani/novosadjani-vida-je-glumica-u-penziji-ciji-optimizam-celici-veru-u-zivot-id65196.html

Autor fotografija sa uručenja nagade: Marko Vujević, glumac Dečjeg pozorišta Subotica,