“Ksenija i Lovac” u Kragujevcu, na “Zlatnoj iskri”

Naša najnovija predstava za decu “Ksenija i Lovac” deo je takmičarskog programa “Zlatne iskre”, Međunarodnog lutkarskog festivala koji se od 14. do 18. maja održava u Kragujevcu .

Ova snažna priča o tome da se vredi boriti za svoje snove, biti uporan i da - čak i u ovom surovom svetu - uspevaju uporni i hrabri, oni koji svet čine drugačijim i boljim mestom za život, nastala je po motivima istoimene priče kompozitorke Aleksandre Vrebalov. Režirala ju je Emilija Mrdaković, a pred kragujevačku publiku izlazi izuzetni duo ove predstave: Slobodan Ninković i Ksenija Mitrović.

Predstava se igra 18. maja - u podne, u Pozorištu za decu i mlade Kragujevac.

Zagrebačkoj "Maloj Fridi" Grand Prix 3. Novosadskih pozorišnih igara

Zagrebačka  "Mala Frida" Gradskog kazalitša "Žar ptica" dobila je Grand Priu 3. Novosadskih pozorišnih igara. Ovoj predstavi pripale su još dve nagrade: Nagrada za glumačku bravuru glumici Amandi Prenkaj, koja je igrala Fridu, a autorskom dvojcu predstave Jeleni Kovačić i Anici Kovač - Specijalna nagrada za ideju u koncept. Evo i ostalih nagrada...

ODLUKE I OBRAZLOŽENJE STRUČNOG ŽIRIJA TREĆEG MEĐUNARODNOG FESTIVALA PROFESIONALNIH POZORIŠTA ZA DECU I MLADE - NOVOSADSKE POZORIŠNE IGRE

Stručni žiri u sastavu vanredni profesor doc. art kostimografkinja Zdenka Lacina Pitlik (predsednica žirija), glumica Marija Radovanov i rediteljka Sonja Petrović, nakon odgledanih deset predstava, od 8. do 15. maja na Novosadskim pozorišnim igrama, trećem Međunarodnom festivalu profesionalnih pozorišta za decu i mlade, donosi sledeće odluke:

Nagrada za najbolju predstavu u celini

GRAND PRIX

MALA FRIDA”

Gradsko kazalište “Žar ptica”, Zagreb, Hrvatska

(Jednoglasno)

Predstava “Mala Frida” ističe se u svakom aspektu svoje produkcije, te demonstrira izvanrednost u integraciji svih pozorišnih elemenata, stvarajući autentično i emotivno pozorišno iskustvo. Ovo prestižno priznanje uključuje scenografiju, kostime, dizajn svetla, muziku, dramaturgiju, glumačku igru, režiju i sve ostale elemente koji zajedno oblikuju tekst predstave, te stvaraju duboku emocionalnu i estetsku povezanost s publikom. Celovita, skladna, izuzetne likovnosti, nenametljivo emotivna i u svim svojim segmentima odlična, predstava "Mala Frida" odgovara na teme prihvatanja sebe i razvoja individualnosti. Topla, duhovita, razigrana… Predstava koja ne podilazi ciljnoj grupi i promišljeno bira sredstva, primer je kvalitetnog i temeljnog pristupa umetničkog rada za decu.

Hic Sunt Dracones FOTO Mihael Hančovski

Nagrada za najbolju režiju

Pavelu Štauraču

Za predstavu HIC SUNT DRACONES, pozorište „Continuo“ Malovice, Češka

(Jednoglasno)

Režija predstave „Hic Sunt Dracones“ izdvaja se po svojoj autentičnosti, preciznosti i hrabrosti. Reditelj koristi najrazličitija sredstva i materijale putem kojih stvara koherentnu i jedinstvenu poetiku, koja govori o ženskom telu kao neistraženom području. Istražujući materijale poput blata, gipsa, svetla i kostima, reditelj u stvari tretira žensko telo u savremenom društvu. Iako se dominantno izražava pokretom, ona je bogata i na polju zvuka i vizuelnosti. Ovakva režija poziva na dijalog, oslobađajući se tradicionalnih ograničenja i podstiče gledaoce da se otvore za širinu mogućnosti u tumačenju ženske snage, nesigurnosti i svih nijansi između. Služeći se simbolima i asocijativnom dramaturgijom, a podstičući introspekciju i individualna tumačenja, uspeva da u žanrovskoj raznolikosti stvori emotivnu, sugestivnu, na momente duhovitu, bizarnu i zastrašujuću predstavu, koja podstiče na promišljanje sveta u kome živimo.

 Amanda Prenkaj Foto Milana MIlovanov za NPI

Nagrada za glumačku bravuru

Amandi Prenkaj

Za ulogu Fride u u predstavi „Mala Frida“, Gradsko kazalište “Žar ptica”, Zagreb, Hrvatska

(Jednoglasno)

Amanda Prenkaj ističe se po svojoj emotivnoj snazi i izvanrednosti u interpretaciji. Kroz suptilnu igru uspeva da prikaže spektar kompleksnih emocija i motivacija lika. Autentična, vešta, emotivna i temperamentna, glumica se uz podršku svojih kolega ističe kao pravi dragulj predstave, diskretno budeći kod publike simpatije i emocije. Razmaštavajući lik svima poznate Fride Kalo u periodu odrastanja, Amanda ne upada u zamke površne dopadljivosti i stroge dokumentarnosti lika, nego od Velike Fride Kalo gradi svoju, autentičnu, slobodnu, razigranu malu Fridu.

Hic Sunt Dracones FOTO Mihael Hančovski

Nagrada za majstorstvo animacije

Ansamblu predstave HIC SUNT DRACONES

Pozorište „Continuo“, Malovice, Češka

(Većinom glasova)

Glumice predstave Hic sunt dracones, a velikom preciznošću i uvek u skladu s idejom reditelja, vešto se koriste svim materijalima, lutkarskim elementima i elementima scenografije u predstavi, pa i animacijom delova sopstvenog tela kroz koju u isto vreme šalju poruku ženske snage i nesigurnosti. Ova predstava, zbog sinergije između režije i inspirativnog timskog duha izvođačica, izdvaja se kao predstava koja nadilazi granice konvencionalnog teatra, kako zbog sugestivne igre, tako i zbog originalnosti jezika predstave koji se izvanredno sprovodi. Ovaj ansambl osnažuje eksperimentalni duh lutkarstva, pružajući podršku inovativnim konceptima i novim idejama. Detaljnošću pokreta i tehničkim umećem uspevaju u nameri da pomere granice lutkarstva, izazivajući publiku da razmišlja, oseća i doživljava izvođačku umetnost na nove načine.

Ljubomir Želev

Specijalna nagrada za raznovrsni glumački izraz

Ljubomiru Želevu

U predstavi „Hotel“, Državno lutkarsko pozorište Stara Zagora, Bugarska

(Većinom glasova)

Ova jedinstvena nagrada slavi izvanrednu glumačku izvedbu koja se prenosi kroz animaciju, s posebnim naglaskom na prenošenje emocija, inovativnost u novom teatru i magičnost umetničkog iskustva. Želev daje poseban pečat predstavi, vešto baratajući svim glumačkim sredstvima, scenskim pokretom, veštom animacijom, humorom i emotivnošću. Stvarajući jedinstvenu sinergiju između lutaka, rekvizite, pokreta i zvuka, njegov specifični glumački habitus podstiče proširivanje ideje o tome šta sve glumački izraz može biti.

Sizifenko

Specijalna nagrada za dizajn i tehnologiju lutaka

Marijeti Golomehovoj

U predstavi „Ja, Sizif“, Lutkarska laboratorija Sofija, Bugarska

(Jednoglasno)

Nagrada za najbolji dizajn lutke i tehnologiju izrade za eksperimentalno lutkarstvo ističe se kao priznanje za inovaciju, kreativnost i eksperimentalni duh u kreiranju lutaka. Ova nagrada ne samo da prepoznaje estetsku privlačnost dizajna lutaka, već i naglašava originalnost, ekscentričnost i tehničku izvedbu. Dizajn je fokusiran na nekonvencionalne materijale, neobičnih oblika, te interaktivnih i transformišućih elemenata. Lutke imaju sposobnost izražavanja ideja i osećanja na neočekivane načine, a glumcu pružaju mogućnosti razmaštavanja igre.

Frida

Specijalna nagrada za ideju i koncept autorskom dvojcu

Jeleni Kovačić i Anici Tomić za predstavu “Mala Frida”

Gradsko kazalište “Žar ptica”, Zagreb, Hrvatska

(Jednoglasno)

Nepretencioznom pričom i senzitivnim sredstvima uspeti da ispričaš emotivnu, jaku, važnu i opominjuću priču o maloj, a u stvari velikoj Fridi Kalo, birajući samo jednu situaciju iz njenog detinjstva, govori o senzibilitetu i duboko moralnoj nameri ovog dvojca da priču prilagode uzrastu kojem je namenjena. Obuhvatajući teme kao što su vršnjačko nasilje, odnos prema drugima i drugačijima, razbijanje stereotipa o rodnim ulogama, važnost podrške porodice u odrastanju jednog autentičnog i krhkog bića, ova predstava vraća nadu koju smo davno izgubili i uverava nas, bar na trenutak, da će sa svetom ipak, biti sve uredu.

Novi Sad, 15.maj 2024.

Žiri:

Zdenka Lacina Pitlik, predsednica

Marija Radovanov

Sonja Petrović

Preuzmite dokumente:

Nagrade NPI 2024.

Awards NPI 2024.

Treće Novosadske pozorišne igre – pogled u bolju budućnost

Treće Novosadske pozorišne igre, koje će se od 8. do 15. maja održati u Pozorištu mladih u Novom Sadu, donose izuzetan program, mahom predstava za mlade, ali i decu. Deset najrazličitijih - scenski izmaštanih - priča iz Italije, Slovenije, Hrvatske, Češke, Bugarske i Srbije propituju važne teme današnjeg mladog čoveka koje bi, zapravo sve nas, trebalo da poduče kako da u što skorijoj budućnosti postanemo bolji ljudi. O najboljima će odlučivati žiri u kojem su: glumica Marija Radovanov, rediteljka Sonja Petrović i kostimografkinja Zdenka Lacina Pitlik.

Prateći program NPI sastavljen je od nekoliko segmenata: promocije knjige “Dan kao naručen” pesnika za decu Duška Domanovića i dve stručne knjige dr Lidije Kroflin, potom predstave “Zločin i kazna” pozorišta domaćina Igara, promocije studija lutkarstva AU Novi Sad, okruglog stola mladih kritičara i tribine - “Šta mladi traže u pozorištu?”: Na sve prateće programe – osim na predstavu “Zločin i kazna”, ulaz je slobodan, a satnica se nalazi na sajtu Novosadskih pozorišnih igara (https://festivalnpi.co.rs/sr/program-srb), kao i u navigatoru našeg sajta.

Cena pojedinačne karte za predstavu je 500 dinara, dok se za grupne posete, kao i za komplet festivalskih ulaznica za sve predstave, dobija popust od 30%.

“DNEVNIK ANE FRANK”

8. maj, 19.00 sati, Velika scena

(Za publiku stariju od 11 godina)

Pozorište Koper iz Slovenije, u režiji Renate Vidič, stiže sa scenskim uprizorenjem dnevničkih zapisa Ane Frank, koja je počela da ih piše kada je imala samo 13 godina, u skrovištu tavana poslovne zgrade u Amsterdamu, gde se njena porodica, zajedno s prijateljskom porodicom Van Danovih, krila od nacista. Ovo, danas klasično štivo za mlade i odrasle, i dalje je inspiracija za stvaraoce koji nas Aninom pričom podsećaju na strahote Drugog svetskog rata. Ono je svojom neposrednošću dirnulo i koreografa i igrača Sinišu Bukinca, koji je život u skrivanju, a posebno Anin lični doživljaj sveta, prvu ljubav i otpor prema podrazumevanom autoritetu odraslih, pretočio u plesne korake. Njegov ples podseća na besmislenost ratova – prošlih i sadašnjih.

4k 4

“TAJNI DNEVNIK ADRIJANA MOLA”

9. maj, 19 sati, Velika scena

(Za publiku stariju od 9 godina)

Beogradsko Pozorište “Boško Buha”, u režiji Tanje Mandić Rigonat, izvodi čuvenu dnevničku prozu koja na urnebesno zabavan način prikazuje život pubertetlije-intelektualca. Iako je priča smeštena u osamdesete godine prošlog veka u Velikoj Britaniji, Adrijanovi problemi su univerzalni, i vremenski, i prostorno. On raste u disfunkcionalnoj porodici, preživljava razvod roditelja i odlazak majke iz porodičnog doma, trpi vršanjačko nasilje, otac mu ostaje bez posla, preživljava patnju i sreću koju donosi prvo veliko zaljubljivanje. Ubeđen je da je veliki pisac u nastajanju i u tome ne mogu da ga pokolebaju ni odbijenice koje stalno dobija od BBC-a, kome uporno šalje svoju poeziju. Adrijan s publikom deli svoja najintimnija razmišljanja, vodeći je kroz burne događaje iz svog života kojim defiluju uvrnuti likovi vršnjaka, roditelja, komšija, nastavnika...

4k 8

“JA, SIZIF”

10. maj, 17 sati, Mala scena

(Za publiku stariju od 14 godina)

Bugarski umetnici iz Lutkarske laboratorije iz Sofije dolaze s predstavom u režiji Veselke Kunčeve, koja istražuje put čovekovog večnog povratka sebi. Još od antike, filozofi su otkrili apsurdnost ljudskog ponašanja: kojim god putem neko krenuo, ko god drugi pokušao da postane, koji god put za bekstvo da odabere, uvek se vraća sebi. Ljudski život je ponavljanje jedne te iste radnje: spiralno, isto, predvidljivo. To nas tera da ne meditiramo o smislu, već o besmislenosti ljudskog života.

4k 12

“HIC SUNT DRACONES”

10. maj, 19 sati, Velika scena

(Za publiku stariju od 15 godina)

Češko Pozorište “Continuo” iz Malovica i njihov reditelj Pavel Štaurač  predstaviće se vizuelnom poemom s elementima magije, apsurda i groteske. Njihova predstava kombinuje fizičko pozorište, animaciju materijala i objekata, s principima vizuelnog umetničkog teatra. Ovo je izlet u nepoznati kraj u kojem nas ništa ne podseća na našu svakodnevicu budnog života. To je otkrivanje oblasti koje su drevni kartografi opisali kao „Hic sunt dracones“.

4k 15

“PLIŠANA REVOLUCIJA”

11. maj, 19 sati, Velika scena

(Za publiku stariju od 17 godina)

Osiječki Kulturni centar u režiji Vanje Jovanovića na ovim se NPI predstavlja pričom o Dušku Radiću koji je na pragu velike promene u životu. Nakon pet godina provedenih na selu, on se vraća u grad kako bi završio studije istorije. Ostalo mu je jedno veče do odbrane diplomskog, veče koje označava kraj njegovog studentskog života i ulazak u svet odraslih. Trenutak od koga mnogi studenti, zbog straha od budućnosti, potajno zaziru, za Duška je samo jedan običan dan, jer, za razliku od svojih vršnjaka, on ima temelj za početak sopstvene revolucije... Međutim, njegove planove prekida dolazak neočekivanih gostiju....

4k 17

“KLOVN I NJEGOVA DECA”

12. maj, 11 sati, Mala scena

( Za publiku stariju od 4 godine)

Bugarsko Pozorište “Atelje 313” iz Sofije izvešće predstavu u režiji Ženi Pašove i Petra Pašova, priču o deci i klovnu, umetniku koji svoju umetnost predstavlja i malima, i velikima, pred siromašnim i bogatim, na sceni i na trgu. Ko mu zadaje toliko problema i ujedno je njegov najveći izvor ljubavi i inspiracije? Lutke, naravno! One su jedine koje mogu biti naivne i toliko zasmejati ljude, tako sigurne u sebe, i tako glupe - iskrene i pune ljubavi, kao što je njihov tvorac i rodonačelnik - klovn. Na sceni su lutke, koje deca već smatraju svojim prijateljima, i klovn, koji, i mali i veliki znaju, je dobroćudan, naivan i pomalo bezobrazan čovek, ali prijatelj svima, a posebno malima.

4k 21

“GRAD SVETLOSTI”

12. maj, 19 sati, Velika scena

(Za publiku stariju od 10 godina)

Kragujevačko Pozorište za decu i mlade i reditelj njihove predstave David Zuazola izvode posebnnu lutkarsku predstavu koja teži da istraži nove kreativne mogućnosti, koje prevazilaze tradicionalne načine na kojima se zasniva lutkarsko pozorište. Razmišljajući o važnosti uključenja lokalne zajednice u stvaranje ove predstave, hteli su da gledaoci ne budu samo tek puki posmatrači, koji sede na svojim mestima čekajući početak i kraj predstave. Zato nas vode na put na kojem će svaki gledalac steći jedno novo, sveobuhvatno iskustvo...

4k 24

“HOTEL”

13. maj, 19 sati, Velika scena

(Za publiku stariju od 10 godina)

Bugarsko Gradsko pozorište lutaka iz Stare Zagore i reditelj Ljubomir Želev, govoreći o svojoj predstavi, kažu da je ljubav na prvi pogled trenutno sudbonosno poverenje koje nađemo u drugom ljudskom biću i stanje u kojem magnetizam postaje nezasita gozba za dušu i čula. To je i pero koje pleše na vetru, i list koji opada na njemu. Cvet pustinje, istovremeno i duga u kapi kiše...

4k 27

“MALA FRIDA”

14. maj, 11 sati, Velika scena

(Za publiku stariju od 7 godina)

Zagrebačko Gradsko pozorište “Žar ptica” dolazi s autorskim projektom Jelene Kovačić i Anice Tomić koji nam priča o prijateljstvu koje nas čini boljima, odlučnosti koja nas čini neustrašivima i mašti koja sve čini mogućim. Inspirisan je detinjstvom meksičke slikarke Fride Kalo. Sedmogodišnja Frida vodi nas u Meksiko, u porodičnu kuću Kalovih, gde Frida pokušava da ojača svoju bolesnu nogu, zbog koje je vršnjaci izbegavaju i zovu "Frida Drvena noga". Dane provodi družeći se sa roditeljima i životinjama, ali mašta i o stvarnim prijateljima koji joj se ne bi rugati. Jednoga dana u njen život ulazi stvarni dečak, koji će tek uz Fridu spoznati šta znači biti prijatelj.

4k 29

“CRVENKAPA”

15. maj, 11 sati, Velika scena

(Za publiku stariju od 7 godina)

Italijansko Pozorište “Zakes” iz Firence u režiji Luane Gramenje otkriva nam da deca daleko od majčinih očiju prelaze granice i suočavaju se s opasnostima i rizicima, ali i svojim strahovima. Jezici igre, pozorišta lutaka i muzike, delikatni su instrumenti kroz koje se priča ova priča. Zmajevi se mogu ubiti ili pripitomiti, ali u svakom slučaju moramo ih poznavati. Tako moramo i mi, bili dete ili odrasla osoba, moramo upoznati sebe da bismo prevazišli svoje strahove. Jer, hrabri nisu oni koji se ne boje, već oni koji odluče da ne skidaju pogled sa straha.

4k 2



“Seks za početnike”, premijerno 27. aprila u Pozorištu mladih

Poverenje - ključ za bezbedno kretanje pubertetom

Knjiga Jasminke Petrović “Seks za početnike” bila je inspiracija za nastanak istoimene prestave u našem pozorištu, čija će premijera biti 27. aprila u 19 sati, na Velikoj sceni. Predstavu je, prema dramatizaciji Jelene Mijović, režirala Jana Maričić, a glumačku ekipu predstave čine: Marija Radovanov, Aleksandar Milković, Ksenija Mitrović, Vučen Vuk Pećanac i Đorđe Mitrović. Scenografkinja je Milica Surutka, kostime je dizajnirala Biljana Grgur, kompozitor je Boža Obradinović, dok je za scenski pokret zadužen Igor Greksa, a za scenski govor Saša Latinović.

Prve reprize su 28. i 30. aprila.

PBL 7563 min

Rediteljka Jana Maričić: “Imam utisak da u sve konzervativnijem društvu tinejdžeri imaju sve manje prilika da od odraslih, stručnih, pažljivih i iskusnih ljudi saznaju važne informacije o seksu. Uglavnom su prepušteni sami sebi, vršnjačkom okruženju i nefiltriranim sadržajima sa interneta. Bez obzira na to što je u njihovom uzrastu vršnjačko okruženje najvažnije, potrebno je da se o seksu govori slobodno, ali i stručno, kako bi se oni na najzdraviji mogući način uveli u taj deo odrastanja. Retrogradnost vladajuće ideologije još uvek odlaže uvođenje seksualnog vaspitanja u škole, jer se teško prihvataju već odavno stečena prava i slobode. O tom aspektu naša deca već mnogo znaju i s lakoćom sve prihvataju, ali, paradoksalno, ostaju uskraćeni za osnovne informacije koje se tiču bioloških, fizioloških, emocionalnih komponenti, kao i bezbednosti…

Veoma smo svesni specifičnosti teme i zato smo izuzetno ozbiljno pristupili svakoj rečenici koja se izgovori na sceni, kao i svakom postupku. Jedva čekamo da vidimo koliko naše čitanje rezonira sa tinejdžerima, koji su nam sve vreme bili na pameti. Namera cele naše ekipe je da slobodno, toplo i podržavajuće utešimo i ohrabrimo sve tinejdžere koji su zbunjeni pred rađanjem sopstvene seksualnosti, ma kakva ona bila. Želeli bismo da naša predstava podstakne slobodniju zainteresovanost za seksualno obrazovanje kod tinejdžera, kao i da njihove roditelje i nastavnike ohrabri za otvoreniju komunikaciju. Što više deca pitaju i istražuju, to će više znati. Znanje će im pružiti slobodu, sloboda ljubav, a onda nek uživaju u bezbednom seksu.”

 PBL 6956 min

Glumica Marija Radovanov: “Divna knjiga Jasminke Petrović sa standardno blesavim ilustracijama Dobrosava Boba Živkovića je bila jako popularna u mom društvu, "u moje vreme". Čini mi se zbog svog potpuno drugačijeg pristupa tako ozbiljnoj temi kao što su seks i seksualno vaspitanje. A ako ćemo iskreno, verovatno zbog bilo kakvog pristupa uopšte! Danas su, eto, kao, informacije nadohvat ruke. Ali i dalje je nekako baš bitno imati nekog opuštenog, kul odraslog pored sebe. Da se stvari preispitaju, provere, prokomentarišu, da se razbiju tabui, ali i da se malo nasmejemo svom stidu i strahovima. Da te neko potapše po ramenu i kaže: "Svi smo kroz to prošli. Put će biti negde malo kvrgav, ali, uz određene opreze, samo hrabro i uživaj u vožnji!".“

Glumac Aleksandar Milković: “Jako je značajno da se postavlja tekst koji je namenjen prvenstveno tinejdžerima, jer je za taj uzrast, možda, najmanje kulturnih sadržaja. U ovoj predstavi igram lik Teče, koji zajedno sa Tetkom, čini svet "odraslih", naspram Nećaka i njegovih drugara, koji se prvi put susreću sa seksom i svim što njega – seks - okružuje. I predstava, iako primarno ima edukativni karakter, zapravo pokušava kroz humor, iskrenost i brigu da razvije odnos poverenja između tetke, teče i njihovog nećaka. Upravo to poverenje je ključ za "prolazak" kroz taj čudni period puberteta i adolescencije (bar koliko se sećam iz svog iskustva, a tek ću videti na primeru svoje dece za par godina). I jako je zanimljivo koliko je internet danas zastupljen i koliko se svaka informacija može naći u roku od nekoliko sekundi, ali isto tako tema seksa ostaje tabu ili, naprotiv, do adolescenata dolaze vrlo pogrešne slike o njemu koje ih samo dodatno zbunjuju i zatvaraju. Zato ova predstava treba da nas vrati jedne drugima i da obnovi i učvrsti odnos s našim najbližima, s kojima bi trebalo da možemo da pričamo o svemu, pa i o seksu.”

 PBL 7006 min

Glumica Ksenija Mitrović: “Kada sam ja ulazila u pubertet, sećam se čitanja knjige "Seks za početnike", koliko mi je bila zabavna i uzbudljiva, pre svega zbog teme i osećaja "aha, ja sada polako odrastam", a zatim, naravno, i zbog ilustracija i duhovitog teksta. Mislim da su Jana Maričić i Igor Greksa uspeli u predstavi da, kroz režiju i scenski pokret, prikažu tu ljupku nezgrapnost koja je neizostavni deo tinejdžerskog sveta. S druge strane, čitajući knjigu, sećam se i svoje zbunjenosti, srama i straha zbog svih promena koje mi se dešavaju i brige da li će me vršnjaci prihvatiti takvu kakva jesam. Čini mi se da je ta mešavina pozitivnih i stresnih stvari, vezanih za odrastanje, univerzalna za tinejdžere bilo kog vremena - kako mog, tako i ovog sadašnjeg. Danas mladima jeste dostupno brdo informacija, ali ova tema ipak iziskuje intimniji i ljudskiji pristup. Mislim da će deci, pre svega, značiti da kroz nas, tinejdžere u predstavi, osete da neko vidi i uvažava njihove strahove, razmišljanja, nedoumice, fantazije... a da, kroz likove tetke i teče, shvate da mogu i te kako dobiti razumevanje i podršku svojih najbližih.”

 PBL 7407 min

Glumac Đorđe Mitrović: “Ova predstava je veoma važna, pogotovo za tinejdžere koji počinju da otkrivaju neke promene u sebi, svom okruženju i kada počinju seksualno da se osvešćuju. Ovo je vrlo bitan period u odrastanju svakog tinejdžera i važno je da se prema njima pristupi s velikom dozom razumevanja. Stoga ćemo se truditi da ih ohrabrimo da razgovaraju sa svojim roditeljima i bliskim osobama - o svom izgledu, osećanjima, bilo kojim promenama koje primete. Nadam se da ćemo uspeti da ih uverimo da su promene kroz koje prolaze sasvim normalne i nešto čega se ne treba stideti, jer je ovo samo jedan mali deo u velikom procesu odrastanja.”

Glumac Vučen Vuk Pećanac: “Junak kog igram je dečak koji je došao do onog momenta sazrevanja koje sa sobom vuče i to pitanje seksualnosti. On je neko kome je ceo taj svet nov i jako zbunjujuć. On pokušava da se snađe u njemu i pronađe neki smisao i, između ostalog, da otkrije šta se to u njemu dešava i kakve su to drastične promene u njegovom telu. Smatram da je ova tema dosta aktuelna danas, samim tim i bitna, a značajno je zanemarena u školama. Mislim da je tim adolescentima, kažem adolescentima jer predstava nije namenjena mlađima od 13 godina, potrebna neka ozbiljnija edukacija o tome, što će im ova predstava - bez sumnje - pružiti. Njima u tim godinama je veoma neprijatno da o tome pričaju i razgovaraju jedni s drugima i samim tim su zatvoreni po tom pitanju i nesigurni, a to je dodatni razlog da vide predstavu koja od njih ne iziskuje aktivno učestovanje. Humor igra važnu ulogu u celom procesu nastanka ove predstave, bez njega se ne mođe kada je ova tema u pitanju. Neophodno je da se kroz komične likove i situacije cela atmosfera opusti i približi gledaocima. Ja se najiskrenije nadam da će se tinejdžerima, našoj ciljnoj grupi, dopasti ova predstava, da će se saživeti s njom, jer može da im olakša period kroz koji prolaze ili koji će uskoro uslediti, i da će se, pre svega, uveriti da seks nije nešto čega treba da se boje.”

PBL 7503 min

Jasminka Petrović
SEKS ZA POČETNIKE

Režija: Jana Maričić
Dramatizacija: Jelena Mijović
Scenografija: Milica Surutka
Asistent scenografa: Marija Varga
Dizajn kostima: Biljana Grgur
Kompozitor: Boža Obradinović
Scenski pokret: Igor Greksa
Scenski govor: Saša Latinović

Igraju:
Marija Radovanov
Ksenija Mitrović
Aleksandar Milković
Đorđe Mitrović
Vučen Vuk Pećanac

Inspicijent: Anđelija Petrevski
Sufler: Svjetlana Vukomanović
Ton majstor: Branko Andrej Živković
Svetlo majstor: Ratko Jerković
Dekorateri: Boban Toroman, Vukašin Marić
Garderober: Dragica Vuksanović
Šminka: Dragana Došlov
Izrada scenografije: Nikola Komazec
Izrada kostima: Nikodinka Folić

Producenti: Sava Stefanović i Ivana Todorović
Nabavka: Gordana Ilić
Šef tehnike: Olga Živanov
Šef scene: Nemanja Zorić

Promocija i PR: Snežana Miletić i Miloš Savin
Marketing i prodaja: Radmila Simeunović i Ruža Roganović

Prva proba: 15.03.2024.
Premijera: 27.04.2024.

V.d. direktora:
Aleksandar Ćurčić

Foto: Srđan Doroški

O našoj “Bogojavljenskoj” povodom Šekspirovog rođendana

Katedra za engleski jezik novosadskog Filozofskog fakulteta obeležiće Šekspirov rođendan razgovorom o njegovoj “Bogojavljenskoj” i istoimenoj predstavi u režiji Ivana Vanje Alača, koja je nastala kao koprodukcija našeg teatra, Akademije umetnosti i Šekspir festivala.
O ovom - često igranom - Šekspirovom komadu i predstavi, koja je premijeru imala u Čortanovcima, pod otvorenim nebom, a sada se igra na sceni Pozorišta mladih, govoriće dramaturškinja Divna Stojanov. Pričaće o tome čime nas Šekspir danas zasmejava, kako je izgledao rad na predstavi, čemu nas ovaj pisac iz elizabetanskog doba može naučiti posle više od četiri veka, te na koji način je Šekspir utkao društveni kontekst tadašnjeg doba u ovu komediju.
Razgovor je zakazan za 23. aprila, u 13.15 časova - u svečanoj sali Fakulteta za pravne i poslovne studije – (116).

Divna Stojanov (1997) je dramaturškinja i pozorišna kritičarka iz Novog Sada. Dobitnica je Sterijine nagrade za pozorišnu kritiku.

Naših “39 stepenika” tri puta u aprilu

Jedna od najomiljenijih predstava publike Pozorišta mladih - “39 stepenika”, ovog aprila tri je puta na našem repertoaru. Igramo je 16, 17. i 19. aprila, od 20 sati, na Maloj sceni. Predstavu je režirao Igor Pavlović, a Aleksandra Pejić, Ivan Đurić, Igor Greksa i Danilo Milovanović u njoj tumače preko 30 likova. Ovaj urnebesni četverac, svojom maštovitom igrom, uvlači publiku u lavirint otkačenog montipajtonovskog humora.

84326863 2758276690875367 1100151758291730432 n

U centru zbivanja je slučajni junak, čovek koji sticajem neobičnih okolnosti biva upleten u neverovatnu avanturu, tokom koje pokušava da razotkrije međunarodnu špijunsku organizaciju, a istovremeno i da dokaže da je nevin povodom optužbe za ubistvo koje nije počinio.

84723195 2758270600875976 8739505969089740800 n

 

Foto: Danijel Rauški

U aprilu - “Seks za početnike”, a možda i ponavljači nešto nauče

S dva koraka u proleću - logičan je “Sladoled” na početku aprila. Ali ipak i “Krznena Venera”, jer priroda u aprilu katkad ume da prevari... I “Puk”, jer se uvek mora tragati za kakvim čarobnim biserom. Traganje, kao i radoznalost, dobro je vežbati, zato traganje treba nastaviti, evo, recimo, za Plavim Zecom... Posle, kad se odraste, lakše se prepoznaju zločini i ima se jasnija vizija kakvu je kaznu za njih nužno propisati... U aprilu bi bilo dobro i malo provežbati, npr. tri puta po “39 stepenika”. Nagrada sledi – u vidu premijere: “Seks za početnike” – 27. aprila... A možda i mi ponavljači ponešto naučimo. 

Attachments

Aleksandar Milković gost emisije "Arterija" RTV Vojvodine

Naš Aleksandar Milković briljira u "Zločinu i kazni", zapao je zato za oko i "Arteriji" RTV Vojvodine. "Zločin i kazna" nije samo lektira, ovaj roman, kao i naša predstava, je nauk za sve generacije kakav se mrak krije u svima nama i kako je važno biti svestan ga i zauzdavati ga. 

Link

Svetski dan pozorišta

Danas je naš dan. Svih glumaca sveta. Svetski dan pozorišta. Ali mi smo glumci i svih preostalih 364 dana u godini. Svakog dana, u nekom delu sveta, neki od nas uče novi tekst, ponavljaju stare, imaju probe, premijere, igraju predstave, briljiraju, ili misle da nisu bili dovoljno dobri... Svake večeri ili jutra na scenu izlazimo sa svešću da pred nama stoje ljudi koji od nas očekuju nešto drugo: drugi ugao, drugu perspektivu, mogućnost, promenu, razumevanje, parče slobode i prostor za razmišljanja, i nadu... Čekamo vas u pozorištu - danas i svih narednih dana, meseci i godina...

Poruka za Svetski dan pozorišta (27. mart 2024. godine)

Autor poruke
Jun Fose, Norveška
pisac, dramski pisac

Umetnost je mir

Svaka osoba je jedinstvena, posebna a opet ista kao i svi ostali. Naš vidljivi, spoljašnji izgled drugačiji je od svih ostalih, naravno, i sve je to dobro i lepo, ali u svakom čoveku postoji našto što pripada samo njemu ‒ ono što je on sam po sebi. To nešto možemo nazvati njegovim duhom ili njegovom dušom. Ili možemo odlučiti da to uopšte ne označimo rečima, već da prosto ostavimo stvar na miru.
Ali, premda smo svi različiti, ipak smo i slični. Ljudi iz različitih delova sveta suštinski su slični, bez obzira na jezik koji govore, na boju njihove kože ili kose.
Ovo može da deluje kao neka vrsta paradoksa: da smo potpuno isti, a ujedno apsolutno različiti. Možda mi predstavljamo paradoks spajajući telo i dušu ‒ tako obuhvatamo i najprizemnije, opipljivo postojanje, ali i nešto što prevazilazi materijalne, zemaljske granice.
Umetnost, dobra umetnost, uspeva da na svoj predivni način poveže nešto potpuno jedinstveno sa univerzalnim. Omogućava nam da drugačije – strano, moglo bi se reći – razumemo kao univerzalno. Time umetnost ruši granice između jezika, geografskih regiona i zemalja. Na taj način spaja ne samo ono što je karakteristično za svakog od nas, već i karakteristike grupa, svake nacije, na primer.
Umetnost ne čini to izjednačavajući naše razlike i čineći nas sve istima, već, naprotiv, pokazujući nam nešto što je drugačije od nas, neobično ili strano. Sva dobra umetnost sadrži upravo to: nešto strano, što ne možemo u potpunosti da razumemo, a u neku ruku, ipak i razumemo. Ona sadrži, da tako kažemo, tajnu. Nešto što nas fascinira i gura preko naših granica, stvarajući pri tome izvrsnost koju sva umetnost mora da sadrži u sebi, ali i do koje mora da nas dovede.
Ne znam bolji način da se suprotnosti spoje. Ovaj pristup je potpuno obrnut od nasilnih sukoba koje često viđamo u svetu, a koji se prepuštaju destruktivnoj težnji da unište sve što je strano, sve što je jedinstveno i drugačije, često koristeći najnemoralnije izume koje nam je tehnologija stavila na raspolaganje. U svetu postoji terorizam. Postoji rat. Jer ljudi takođe imaju životinjsku stranu, vođeni instinktom da vide nekog drugog, stranog, kao pretnju svom sopstvenom postojanju, umesto kao fascinirajuću misteriju.
Na ovaj način, jedinstvenost – razlike koje svi možemo da vidimo – nestaju, ostavljajući za sobom kolektivnu sličnost u kojoj je sve što je drugačije pretnja koju treba istrebiti. Ono što se spolja vidi kao razlika, u, na primer, religiji ili političkoj ideologiji, postaje nešto što treba pobediti i uništiti.
Rat je borba protiv onoga što leži duboko u svima nama: nečega jedinstvenog. Ali, to je takođe i borba protiv umetnosti, protiv onoga što leži duboko u svakoj umetnosti.
Govorio sam ovde o umetnosti uopšteno, ne samo o pozorišnoj ili dramskoj umetnosti, ali to je zato što se, kao što sam rekao, sva dobra umetnost, u suštini, vrti oko istog: uzeti potpuno posebne i jedinstvene stvari i učiniti ih univerzalnim. Spajajući posebno i univerzalno i izražavajući to u umetnosti: ne eliminišući njenu specifičnost već je naglašavajući, dopušta da ono što je strano i nepoznato jasno zasija.
Rat i umetnost su suprotnosti, baš kao što su rat i mir suprotnosti – jednostavno je. Umetnost je mir.

Prevod sa engleskog: Dragan Babić

Lutke su naša avantura

Današnji Svetski dan lutkarstva, 21. mart, u Pozorištu mladih obeležavamo izvođenjem naše predstave “Ksenija i Lovac”. Maštovitu i poetičnu priču o borbi protiv nasilja i jačanju samopouzdanja, režirala je Emilija Mrdaković. Predstavu izvode dva sjajna glumca - veteran lutkarske scene Slobodan Ninković i mlada snaga Ksenija Mitrović. “Kseniju i Lovca” igramo od 18 sati, na Maloj sceni.

Povodom Svetskog dana lutkarstva, tradicionalnu poruku koju šalje UNIMA – Međunarodna lutkarska asocijacija, ove godine napisala je Ines Pašić, mostarska lutkarka i rediteljka. Njenu poruku će pre početka izvođenja predstave pročitati v.d. direktora Pozorišta mladih Aleksandar Ćurčić.

– Svaki put kad neka drvena glava oživi u našim rukama ili konci koji pokreću lutku ponovno potvrde povezanost svih živih bića, iznova otkrivamo sami sebe kao protagoniste priče koju prikazujemo. Svaki put kad neki predmet kojem udahnemo život probudi sećanja što počivaju u nama ili kada se u igri svetlosti i senke utelotvore nepronicljive misterije, naše istorijsko vreme zaručuje se s bezvremenskim. Kada likovi što žive na površini naše kože zaposednu delove našeg tela, otkrivamo da čovek u sebi nosi čitavo čovečanstvo - ističe Pašić.

Svetski dan pozorišta za decu i mlade

Pridružujemo se proslavi dana našeg pozorišnog esnafa. Pozorište za decu i mlade slavimo svakog dana, igrajući na obe naše scene. 
 
"Povedite danas neko dete u pozorište“, poruka je ASITEŽ-a, organizacije koja promoviše sve forme izvođačkih umetnosti za mladu publiku. Sa namerom da skrene pažnju šire javnosti na pozorišnu umetnost za najmlađu publiku, 2001. godine je ustanovljeno da 20. mart bude Svetski dan pozorišta za decu i mlade.
 
– Ideja je da se na taj način promovišu prava dece na pristup kvalitetnom pozorišnom i scenskom iskustvu, podstiče kreativnost i mašta i neguju empatija i razumevanje. Okupljajući profesionalce iz pozorišne i scenske umetnosti, edukatore i umetnike iz celog sveta, ovaj dan inspiriše na saradnju i inovacije u pozorišnom i izvođačkom stvaralaštvu – objašnjava Diana Kržanić Tepavac, predsednica nacionalnog udruženja ASITEŽ.

Počele probe "Seksa za početnike" u Pozorištu mladih

“Seks za početnike”, a možda i ponavljače

U našem pozorištu počele su probe predstave “Seks za početnike”, koju po knjizi Jasminke Petrović režira Jana Maričić. Tekst je dramatizovala Jelena Mijović, a u predstavi će igrati: Marija Radovanov, Ksenija Mitrović, Aleksandar Milković, Đorđe Mitrović i Vučen Vuk Pećanac

Duhovita knjiga čuvenog autorskog tandema Jasminka Petrović – Dobrosav Bob Živković (ilustrator) namenjena je mladima koji više nisu deca, ali još uvek nisu ni odrasli. Napisana je s idejom da se otvori prostor za razgovor o seksualnosti, najpre u porodici, a zatim i među vršnjacima. O njenom uspehu govori više od 10 izdanja u Srbiji te to što je prevedena na više od 25 svetskih jezika.

“Seks za početnike” izdavač “Kreativni centar” reklamira kao knjigu za one koji su od svojih roditelja o seksu čuli nedovoljno, od nastavnika još manje, a od vršnjaka – previše.

Premijera je planirana za 27. april.

Vapimo za promenama: “Kosa”, 17. i 19. marta

“... Oči u oči sa svetom - kompjutera i robota, slušamo sve same laži i prazninu svih iluzija...”

Kako li samo proročki odzvanjaju ovi stihovi iz najpoznatije pesme mjuzikla “Kosa”, nastali krajem šezdesetih godina prošlog veka, koji se i danas mogu čuti na mnogim scenama sveta, pa i na novosadskoj, u Pozorištu mladih.

I naša “Kosa” odjekuje kao raskošna poema slobodnom i dostojanstvenom svetu. Ona nije samo opominjujući krik protiv besmislenih ratova koji se i danas vode u svetu. Ona je poziv na rušenje svih nesloboda, na borbu protiv odsustva logike, koja nam sve više izmiče, ona je poziv na zbijanje redova u borbi protiv svakog straha i nepravde.

I ne samo to, ona je simbol promena koje neminovno dolaze. Na svim poljima. U nama, i oko nas.

Jesmo li spremni za njih?

Mi u Pozorištu mladih jesmo. Na put promena 17. i 19 marta, od 19 sati, dižući ruke ka nebu, publiku vode naši izuzetni glumci.

Zajedno izgovaramo “Daj nam sunca”!

Intervju: Saša Latinović za portal "Moj Novi Sad"

Lutkarstvo je važan segment pozorišta koji edukuje decu. Predstave za decu su spona između pozorišnog gledaoca - deteta i pozorišnog gledaoca - odraslog čoveka. O tome, ali i o svom glumačkom poslu, za portal Moj Novi Sad govorio je Saša Latinović.

VEST - Portal "Moj Novi Sad"

 

Foto: Arhiva Pozorišta mladih

Stopama cara pisane reči

Nije lako nositi se s Dostojevskim, govoriti njegove - kao brda - snažne rečenice. Nije lako biti s njim na sceni sam, ni okružen bilo kime, a ponajteže biti njegov Raskoljnikov ili biti svi drugi - koji u njemu - i oko njega – jesu i nisu. Sve to - uspelo je Aleksandru Milkoviću, na premijeri “Zločina i kazne” sinoć u Pozorištu mladih, dok je koncentrisano, predano i odano gazio gustim štivom velikog ruskog cara pisane reči.

PBL_2143.JPG 

I zato je na kraju stigao buran aplauz. I njemu i rediteljki Emiliji Mrdaković, likovnosti koju je osmislila Milica Grbić Komazec, te Alekseju Mrdakoviću za odličnu muziku.

PBL_2153.JPG

Milkoviću, vidimo se ponovo 15. i 22. marta!

Fotografije: Srđan Doroški

Audicija za mlade glumce

Pozorište mladih, Novi Sad raspisuje audiciju za dva mlada glumca (studenti glume 3. i 4. godine i master studija, kao i diplomirane glumce, ne starije od 25 godina za više uloga u predstavi "Seks za početnike", koja će se u ovom pozorištu raditi po istoimenoj knjizi Jasminke Petrović, u režiji Jane Maričić. Od kandidata se očekuje da pripreme monolog (po mogućstvu komični), da nešto otpevaju ili repuju.
 
Audicija će se održati 14. marta u 12 sati na Maloj sceni Pozorišta mladih. Prijave treba slati na: Ova adresa e-pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript u vašem brauzeru da biste je videli.
 
Rad na predstavi počinje 15. marta i intenzivno će se raditi do kraja aprila, kad je planirana premijera.
Za dodatne informacije zvati +38163459344, svakog radnog dana, od 11 do 13 sati. 

Premijera i pun kufer predstava

Mart počinjemo musketarski: predstava za svako dete, za svakog odraslog čoveka. I za jedne, i za druge – na obe naše scene.

U martu imamo prvu ovogodišnju premijeru - “Zločin i kazna” ozbiljan je pozorišni zalogaj. Emilija Mrdaković i Aleksandar Milković najavljuju interaktivnu lutkarsku monodramu za srednjoškolce i sve one koji vole Dostojevskog.

Mart koji smo počeli tim preispitivanjem čovekove moralne vertikale i horizontale, završavamo još jednom otkrivajući letenje. Između toga, preko 30 predstava, uključujući mjuzikle “Palo inje, pao sneg” i “Kosa” - oba po dva puta. 

Mi smo spremni, samo čekamo vas....

 

Attachments

"Zločin i kazna", 10. marta premijerno

Šta je zločin danas, sledi li posle svakog zločina kazna, biva li kažnjen svaki počinilac zločina ili se pak samo – nečinjenjem - kažnjavaju žrtve? Zašto se neki zločini relativizuju u zavisnosti od socijalnih i kulturnih okvira u kojima su ljudi situirani? Zašto, ako relativizam nudi najozbiljnije argumente protiv moralne odgovornosti? To su samo neka od pitanja kojima se bavila ekipa predstave "Zločin i kazna", čija će premijera biti 10. marta na sceni našeg teatra.

Predstava, inspirisana romanom F. M. Dostojevskog, u režiji Emilije Mrdaković, lutkarska je, interaktivna, monodrama za srednjoškolce. Igraće se na Maloj sceni, od 20 sati. Prve reprize su 15. i 22. marta.

Raskoljnikova igra Aleksandar Milković, a Sonju (putem videa) - Dragana Ilić. Autorka dramatizacije je Teodora Marković. Scenografkinje su Emilija Mrdaković i Milica Grbić Komazec, koja je dizajnirala kostime i lutke. Aleksej Mrdaković je komponovao muziku, a scenski pokret osmislila je Ista Stepanov.

Dajdžestiranje...

Autorski dvojac Emilija Mrdaković i Aleksandar Milković upustili su se u ovu vrstu pozorišnog istraživanja inspirisani zaokupljenošću srednjoškolaca internetom, koja ih je dovela do lakog pristupa raznim informacijama i temama, čime ih je istovremeno udaljila od čitanja knjiga. Srednjoškolci lektiru čitaju mahom na netu, prepričanu i skraćenu, retko pročitaju celu knjigu. Imajući u vidu da pozorište ima, pre svega, edukativni karakter, Mrdaković i Milković odlučili su da, kroz interaktivnu pozorišnu formu, srednjoškolcima približe jednu od najtežih lektira, učine je zanimljivom i pomognu im da shvate slojevitost dela  F. M. Dostojevskog.

 

Raskoljnikove šeme svuda oko nas

Polazeći od toga da naša deca danas, nažalost, žive u vremenu u kojem je zločin postao svakodnevica, u kojem nas mediji, nemilosrdno, gotovo bukvalno, dave informacijama o raznim užasnim događajima iz celog sveta i slikama ljudskog beznađa i besa, autorski dvojac  je, pokušao da dokuči da li je svaki zločin praćen kaznom, a nastojao je i da rasplete sve tragove Raskoljnikovih „šema“ u savremenom društvu. Na koncu, pokušao je da otkrije, ima li moralnog preobražaja danas, ima li pokajanja?

Kakav primer dajemo deci?

Rediteljka Emilija Mrdaković: «Svako mentalno sposobno ljudsko biće, bilo kada i bilo gde, ima dužnost da shvati kako je povređivanje drugog ljudskog bića moralna činjenica. Međutim, stvari nisu ovako jednostavne ni danas u vremenu u kom živimo, a verujem da nisu bile ni u prošlosti, što nam dokazuje i istorija. Naravno, svi ćemo mi, kao ljudska bića, prihvatiti da su ubijanje i drugi oblici fizičkog, moralnog i materijalnog povređivanja nevinih ljudi nesumnjivo pogrešni. Ipak, često smo svedoci relativizovanja koje prevlada u zavisnosti od socijalnih i kulturnih okvira u kojima su ljudi situirani. Relativizam nudi najozbiljnije argumente protiv moralne odgovornosti. Mislim da je važno da ozbiljno razmislimo, zašto je danas ovo pitanje toliko bolno i nerešivo sagledavajući našu realnost na globalnom nivou. Roman “Zločin i kazna “ je genijalno književno delo jer daje na neki - čak i “intiman“ - način odgovor na pitanje - Šta uopšte danas znači zločin? Ali u svakom slučaju danas je zločin, pored izvršenog zločina, i nekažnjavanje.

Zanimljivo je, takođe, kako danas učimo decu i kakav primer im dajemo. Često im nesvesno pokazujemo kako da sebi olakšaju život u svakom smislu, da što manje daju od sebe, da se ne troše previše za druge, da što manje razmišljaju, a da istovremeno očekuju i dobijaju stalno ono što žele... To većinu njih čini površnim, nezainteresovanim preme svemu u životu, uz stalno očekivanje da ono što zamisle - mora da se stvori sad i odmah. Oni, ili rastu pod staklenim zvonom, ili su prepušteni sami sebi. U realnosti se to reflektuje tako što se izgubi odgovornost i odnos prema moralnim vrednostima, te osvešćeno ponašanje u društvu. Težnja za još materijalnih stvari može da postane nezasita, da liši osobu svake radosti i svesti, ali, s druge strane, mladi ljudi imaju veliki potencijal i sposobnosti koji treba da razvijaju, da se što više edukuju, da stvore naviku da čitaju.

Radeći na romanu i predstavi “Zločin i kazna“ želela bih da zainteresujem mlade da uzmu posle toga roman i da ga pročitaju u celosti. Iako je napisan pre više od 200 godina, u romanu se mogu pronaći moderni elementi. Glavni problem koji Raskoljnikov oseća je potraga za sopstvom, identitetom. U toj potrazi, junak se otuđuje od sveta. On je presekao sve veze sa porodicom, prijateljima i okruženjem. Takođe, Raskoljnikov ne zna koliko je tačno vremena prošlo otkako je upao u bunilo, a ne zna ni čitalac, što znači da se uvodi kategorija subjektivnog vremena. To znači da se vreme više ne sagledava objektivno, nego onako kako ga vidi junak. Još jedan od bitnijih elemenata modernizma je prikazivanje unutrašnjeg sveta junaka. Halucinacije, bunilo, anksioznost, griža savesti, strah, sveukupne nesvesne čovekove radnje se opisuju i stavljaju u književno delo. Dostojevski nas zaista dovodi do toga, i pušta nas, da osetimo zločin svim porama našeg bića. On izražava svoje viđenje prirode čoveka, njegove svrhe i zakona kojima je on kao ličnost potčinjen. Da li živimo u nadrealnom svetu? Ne mislim tako, ali ga često tako doživljavamo. Predstava «Zločin i kazna» je u tom smislu naš autorski prikaz romana.»

S ljubavlju i pažnjom - iz individualne oaze...

Glumac Aleksandar Milković kao Raskoljnikov: „Iako se, na pitanje kako se živi u društvo potpuno poremećenih vrednosti, odgovor „teško“ nekako sam nameće, i to ne samo u pozorištu, umetnosti, Novom Sadu ili u Srbiji, zaista bih želeo da probam da zadržim optimizam. Naime, nisu samo neke osnovne moralne vrednosti dovedene u pitanje, stiče se utisak da je postalo nemoguće nekom i skrenuti pažnju da možda greši u svojim stavovima. Lično, glavni problem vidim u sistemskom urušavanju edukacije u svim sferama jednog društva. Ako dozvolite da edukovani profesionalci napuste zemlju zbog malih primanja, a zamenite ih nekompetentnim kadrom, onda ne možete da se uzdate u svoje obrazovanje, svoje lekare, svoje sudije, svoje ljude.

Deca i mladi to uviđaju i njihovi uzori nisu više oni koji bi trebalo da budu, već naprotiv – ljudi čija se zanimanja vezuju isključivo za prisustvo na društvenim mrežama i rijalitijima, koji često nemaju nikakvu stručnost, ni znanje, ni veštinu. I tu današnji mladi imaju jednu sličnost sa Raskoljnikovim, glavnim junakom romana Fjodora Dostojevskog. On, student prava, vrlo brzo shvata da sistem ne funkcioniše na vrednostima i moralnim načelima i napušta fakultet. Okreće se „većoj ideji“. Međutim, kod Dostojevskog je vrlo jasno od početka do kraja romana šta je moralno i ispravno, iako Raskoljnikov to pokušava svojim intelektom da relativizuje. I nakon počinjenog zločina, vera je njegovo spasenje i roman se završava „preporodom ljudske duše“, zbog čega i želim da ostanem pozitivan u odgovoru na pitanje, kako se uopšte živi danas u ovakvom svetu? Ako je Raskoljnikov uspeo da pronađe utočište za svoju dušu, želim da verujem da možemo i svi mi. Za početak – možemo predstavom da otvorimo ovu temu i postavimo pitanje.

A kako se obraćati današnjoj deci i mladima, kako ih privoleti da biraju znanje, ljubav i odgovornost, s tim pitanjima, kao otac dvoje dece, živim iz dana u dan. I nažalost, nemam drugog odgovora do onog najočiglednijeg: ljubav i pažnja kreću od nas, odraslih, koje zbog surovosti kapitalističkog (skoro apokaliptičnog) društva nemamo kad, ni kako da sprovedemo. Šteta je što nema mnogo sistemske podrške za bavljenje decom i mladima. S druge strane, ja sam, poput Raskoljnikova, napustio studije prava, jer sam se bojao da ću jednog dana morati da budem profesionalac i da branim zločinca koji je kriv. Zato danas igram zločinca koji traži iskupljenje svoje duše. I pristupam ovoj predstavi s mnogo ljubavi i poštovanja prema piscu i prema publici, a nekad je toliko sasvim dovoljno. Iako okolnosti govore drugačije iz dana u dan, moramo krenuti od neke svoje, indivudualne oaze.“

 

Tajna je u motivima zločina

Kompozitor Aleksej Mrdaković: „Roman sam pročitao u srednjoj školi. Nisam očekivao da je tako zanimljiv. Na maturi sam dobio temu “Može li zločin ispraviti društvene nepravde”. Kada sam dobio zadatak da pišem muziku za predstavu “ Zločin i kazna”, setio sam se rečenica kojima smo ga komentarisali na času: “Raskoljnikov nije običan, siromašan student, već izvanredna ličnost velikih razmera. On je osoba koja, poput Hamleta, pokušava preuzeti zastrašujući zadatak prekrajanja sveta. Tajna romana ne leži u zločinu, već u motivima zločina…“.

To me je do izvesne mere pokrenulo da odaberem stil muzike i forme koje bi odgovarale samoj predstavi. Izabrao sam kvartet i hor, kao dve glavne kompozicije i odlučio da koristim atonalan i tonalan način komponovanja, jer u atonalnoj muzici je odsutna funkcionalna harmonija kao glavni strukturalni  element, a kasnije se, kroz kompozicije, javljaju i tonalni elementi. Učinilo mi se to adekvatnim za predstavljanje glavnog junaka romana  - Raskoljnikova, u kome nema sklada u harmoniji njegove ličnosti. Jedan deo njega je mračan, teskoban, a drugi ranjiv, emotivan, saosećajan. Probao sam sve to da prikažem kroz muziku, razne zvukove i efekte. Videćemo već na premijeri u kojoj sam meri u tome uspeo.”

“Bogojavljenska noć” pred nama, 21. februara

Da li ste spremni za još jednu Bogojavljensku noć? Šekspirovsku, a našu, s izvrsnim glumcima, lucidno našpanovanim da raspše sve muke, dvojbe i dileme.

Mudra luda i vitez kukavica, pohotna grofica u crnini i sujeverni puritanac, muškarac koji je žena i sve druge  duše iz Šekspirove Ilirije prohodaće još jednom na sceni Pozorišta mladih u vrcavoj “Bogojavljenskoj noći “, koja je leta za nama, na svom premijerskom izvođenju u Čoranovcima, bukvalno na noge digla publiku Šekspir festivala... U njoj svi pristaju na zamenu uloga i niko se ne pita – zašto... Poznato, zar ne? Ali na sceni, sve je mnogo duhovitije i bezbolnije nego u životu: smeh grohotom, iako se smejemo sebi...

23062023 Progon 3

U režiji Ivana Vanje Alača, u stampedo ritmu, igraju: Andrijana Đorđević, Miloš Lazić, Miloš Macura, Jelena Lončar, Aleksandar Milković, Đorđe Mitrović, Aleksa Jovčić, Anica Petrović, Saša Latinović i Ervin Hadžimurtezić.

Nebo se 21. februara otvara u 19.30, samo na sceni Pozorišta mladih. 

Otkazuje se izvođenje predstave "Palo inje, pao sneg"

Igranje predstave “Palo inje, pao sneg” zakazano za večeras, 13.02.2024. u 19.30 časova, otkazuje se zbog bolesti glumice. Karte možete vratiti na blagajni Pozorišta mladih, gde ćete dobiti svoj novac nazad. Za sva dodatna pitanja možete pozvati: 021/521-826.

U subotu 17.02.2024. u 11 časova igraće predstava "Potraga za plavim zecom", umesto predstave "Puk".
U nedelju 18.02.2024. u 11 časova igraće predstava "Veseli muzičari", umesto predstave "Palčica".
U nedelju 25.02.2024. u 11 časova igraće predstava "Ko je rekao mjau?", umesto predstave "Kako je otkriveno letenje".
 

Hvala na razumevanju. 

Vaše Pozorište mladih Novi Sad